سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معصوم و رضا

 
شمار قربانیان تعرضات جنسی از مواردی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت .آمار تکان دهنده سال 85 حاکی از آن است که 40% از پرونده های تجاوزات جنسی علیه زنان ودختران در پی دوستی های خیابانی وروابط پنهان رخ داده است که بیشتر آنها به بهانه شناخت قبل از ازدواج شکل گرفته است.
بخش اسف بار ماجرا آن جاست که مجرمان این پرونده ها رد پایی از خود باقی نمی گذارند و تمامی مشخصات ساختگی است . این دسته از شکارچیان اطمینان دارند که ترس از آبروریزی طعمه هایشان را کمتر به سوی پلیس می کشاند وآنها هم چنان به کار ادامه می هند .
 
هویت دوستی های خیابانی
 
به طور کلی در آغاز نوجوانی به علت بیداری غرایز وشدت حالات هیجانی گرایش دختران پسران به دوستی با جنس مخالف بیشتر می شود .داشتن دوست اعتماد به خود را تایید و تقویت می نماید. و در صورتی که پیوند دوستی گسسته شود شخص نسبت به ارزش های خود دچار شک وتردید می شود. 
بعضی از پسران ایرانی داشتن دوست دختر را نوعی محبوبیت قدرت اجتماعی و موفقیت برای خود محسوب می کنند ودر شرایطی که توانایی تشکیل خانواده از طریق ازدواج را ندارند عده ای از آنان نیازهای جنسی وعاطفی خود را از طریق دوستی های افراطی بر طرف می نمایند. متقابلا برخی دخترها ارتباط با پسران را نوعی جذابیت برای خود تلقی میکنند و متاسفانه اکثر قریب به اتفاق آنها تصور می کننداین دوستی ها به ازدواج منتهی میشود.
استدلال جوانان امروزه دور این محور می چرخدکه باید پیش از ازدواج شناخت داشته باشند. ازدواج های سنتی ، روابط واختلافات بین پدر و مادر و... در تجارب ازدواج دیگران به دلیل عدم شناخت همراه با رسیدن به احساس خواسته شدن و یک تجربه آنها را به پافشاری به دوستی با پسری که اظهار علاقه کرده است وا می دارد. 
اما چیزی که اهمیت دارد این است که تحولات عاطفی دختران ازپسران متفاوت است. پسران نسبت به جنبه ی غریزی تخیلات خود غافل باقی نمی مانند،اما دختران در این دوستی ها معمولا به دنبال عشق آرمانی و رمانتیک هستند.آنها این عشق را آسمانی وپاک می دانند و خیانت به آن را گناهی نبخشیدنی 
می شمارند.
با این توصیف ،دوستی های دخترو پسر ایرانی کمی شباهت به دوستی موش وگربه دارد.پسر جوان در جستجوی لذت های جنسی خودبا وعده های فریبنده ودروغین دختر جوان را تسلیم خواسته های خود می کند.پس از مدتی روابط نا مشروع ،ودر پی آن تسلیم نشدن پسر برای ازدواج ،دختر جوان دچار آسیب روانی می شودواحساس افسردگی،پوچی و بی ارزشی می کند. 
متاسفانه در فرهنگ ایرانیان ،آسیب اجتماعی،روانی و تربیتی چنین دوستی هایی بیشتر متوجه دختران است ومرد ایرانی بدون هیچ گونه محدودیتی ،تجربه های متنوع این دوستی ها را پشت سر می گذارد. 
اما دختر ایرانی ،اگر یک نمونه چنین دوستی هایی را تجربه کند ،تا پایان عمر ،شان وحرمت خود را  
از دیدگاه خانواده وجامعه از دست می دهدو برچسب نا شایست بودن را با خود حمل میکند وآثار سوء
این تجربه ی منفی مثل سایه به دنبال اوست. زیرا در مواردی که او وعده ازدواج را از طرف پسر جدی می گیرد او را از پذیرفتن ازدواج با دیگری باز می دارد و در مواردی فشار اطرافیان ممکن باعث از دست رفتن تعادل روحی و روانی او شود.در صورتی هم که تن به ازدواج بدهد این فشار روانی را باید تحمل کند که نکند همسرش به رابطه های او در دوران تجرد پی ببرد. 
ویژگی ها دوستی ها ی خیابانی

از طریق چتهای اینترنتی ،مهمانیهای خصوصی،پارک،خیابان ومزاحمتهای تلفنی شروع وبعد از طی مراحلی که دور از چشم خانواده هاست،به در معرض خطر افتادن آبروی دختر منجر می شود. 

در این روابط عاطفی معمولا پسران با دختران طرح دوستی می ریزند. 

این گونه دوستیها به صورت پنهانی ودور از چشم خانواده وآشنایان صورت می گیرد. 

به دلیل مخفی بودن این روابط دختر وپسربرای ملاقات یا برقراری ارتباط با یکدیگر و وقت زیادی بهانگیزه ی داشتن این قدرت منظور طرح ریزی وفراهم آوردن مقدمات صرف می کنند. 

معمولا این دوستی ها بدون مانع وبا سرعت انجام می گیرد. 

در این نوع روابط دوستان نقش به سزایی در به وجود آمذن این روابط دارند. 

معمولا پسران این رابطه را یک قدرت می دانند و دختران یک جاذبه فردی و اجتماعی که نداشتن آن یک نوع عر ضگی محسوب می شود. 

وجود اضطراب مستمر در این افراداز عوامل مهم در سلب اطمینان خاطر آنهاست که منجر به قطع رابطه می شود.عمر کوتاه این دوستی ها و تعارض فکری واحساسی که باقی می ماندواز دست رفتن ارزشمندی وشرافت از جمله آسیب هایی است که یک دختر باید متحمل شود. 
عوامل ایجاد دوستی های خیابانی 

عدم ایفای نقش خانواده در جهت یاری دادن به نسل جوان برای یافتن هویت سالم ،مثبت ،پویا و سازنده.او لذت دوستی را عامل تسکین بحران بی هویتی خود میداند. 

ناتوانی جامعه وخانواده در پاسخ گویی صحیح وبه موقع به نیازهای اساسی نسل جوان،از جمله امنیت،احترام ،محبت ودوست داشته شدن. 

فقر فرهنگی ونشناختن هویت واقعی جنس مخالف وشاید نشناختن قدر وارزش خود.اگر دختران به قداست،ارزش،اهمیت وکرامت خود واقف شوند ودر برخورد با جنس مخالف رفتاری توام با متانت وبزرگ منشی وبی اعتنایی داشته باشند فرصتی برای انحراف وآسیب به وجود نمی آید.  
آینده این دوستی ها واین که آیا به ازدواج منجر می شود؟ 

دوستی های خیابانی،عاری از شکوفایی محبت واقعی است وبیشتر یک پیوندغریزی است.اگر هم به 
ازدواج منتهی شود پشتوانه عشق ومحبت نداردوچنین ازدواجی دوام پیدا نمی کند.زیرا پسر ودختر جوان 
شریک لذت های جنسی یکدیگر بوده اند وزندگی واقعی پس از ازدواج امری فراتر از ارضای غرایز  
 جنسی است .در تجربه این دوستی ها ،فرصت برای انتخاب وشناخت صحیح یکدیگر به وجود نمی آید، 
زیرا در اوج هیجانات ناشی از غرایز جنسی افراد نمی توانند عاقلانه وآگاهانه یکدیگر را بشناسند و 
انتخاب کنند.اگر هم اجبارا ازدواجی صورت گیرد،پس از مدت کوتاهی به جدایی وطلاق منتهی می شود. 
 واگر به قطع رابطه برسد،بازنده اصلی غالبا دختران جوان هستند که دو حالت برای آنها قابل پیش بینی 
 است: 

دختر جوان وآسیب خورده پس از یک تجربه درس عبرت می گیرد وبه ارزش وجودی خود پی می بردو این دوستی ها را رها می کند. 

دختر جوان وآسیب خورده تا حد وسیله ای برای ارضای جنسی نزول پیدامیکندوبه خیال خود به آزادی رسیده است وسرانجام آن پشیمانی واز دست دادن سلامت جسمی وروانی خواهد بود.  
راهکار

دخترانی که این تجربه تلخ را دارا می باشند غالبا نمی توانند چنین تعارضی را تحمل کنندودر این هنگام ممکن است به معلم یا مربی خود پناه ببرد که این افراد در جایگاه مشاور ،این دختران را از طریق باز گشت به سوی خدا وطلب مغفرت واستدعای پرده پوشی از خداوند امیدوار سازندواز این طریق حرمت و 
شرافت شخصیتی وی را برای او باز سازی کنند.به دختران در مورد نحوه ساختن آینده خود وایجاد کانون  
گرم خانواده مبتنی بر عفت و پاکدامنی وصداقت توصیه های لازم را بکنند وبه او بفهمانند که می تواند با پرورش فرزندانی صالح وپاکدامن گذشته ی خود را جبران کند. 

امان از این گوشی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


شنبه 90/11/22 | 2:52 عصر | معصوم و رضا | نظر